New Orelans naar Natchez - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Sinan, Lotte, Lyon, Karin Hest & Ural - WaarBenJij.nu New Orelans naar Natchez - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Sinan, Lotte, Lyon, Karin Hest & Ural - WaarBenJij.nu

New Orelans naar Natchez

Door: Lotte en Karin

Blijf op de hoogte en volg Sinan, Lotte, Lyon, Karin

22 Augustus 2009 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Vanmorgen vroeg de wekker gezet en om half 9 stonden we klaar voor het hotel in down town New Orleans. We hebben een excursie geboekt waar we veel van verwachten omdat we toch echt meer van N.O. willen zien.Tot nu toe zien we weinig van Katrina maar schijn bedriegt. De vriendelijke medewerker van het Crown hotel vertelt ons dat tijdens de Hurricane het hele hotel vol zat; liefs 2000 mensen!
(we vroegen even na of ze moesten boeken...het antwoord was "Yes! Big business!)
1 persoon was zelfs in het hotel overleden.Dat de palmbomen voor het hotel nog staan is ook niet vreemd, deze buigen mee! Omdat het hotel hoger ligt was er weinig waterschade. In de omgeving dus 1000 den doden!
Om klokslag 9 uur staat het minibusje voor de deur. De chauffeur is een vriendelijke afro- Amerikaan.
Hij vertelt volop en erg enthousiast over zijn stad.Eerst gaan we richting de French Market, daar ligt n.l de oorsprong van de stad lang voor de Spaanse tijd toen hier de Choctaw Indianen handel dreven.We rijden richting het gebied wat door Katrina het zwaarst getroffen is ( iedereen herinnert zich vast de foto's van de mensen , wachtend op de daken van hun huis.)
Het ligt vlak achter de dijk (van de Mississippi) en er staat werkelijk niets meer! Na 4 jaar zijn er een paar huizen opnieuw gebouwd, een aantal met hulp van Brad Pitt (!!!) en Angelina Jolie . Ze hebben een "foundation"opgericht om de mensen uit de getroffen gebieden te helpen.
Erg mooi gebaar maar helaas willen er maar weinig mensen op die plek nog wonen. Erg verlaten staan er een paar huizen op de plek waar eerst een woonwijk was.Het water stond hier tijdens Katrina 4,5 meter hoog!
De gids wijst ons verlaten , oude huizen aan met een getekend kruis erop.
"1 "staat erbij. Dit betekent; huis doorzocht, 1 dode gevonden. Zo volgt het ene huis na het andere.Op de meeste huizen in deze wijk staat TFW; Totaly Flooded Water, oftewel, heeft helemaal onder water gestaan.Het is echt een spookwijk met af en toe een bewoond huis. Kippenvel!!!!
Als (ramp)toerist voel je je wel een beetje belachelijk. (maarja, van ons geld bouwen ze weer iets nieuws, zoals de gids vertelt!)
Na deze ellende rijden we naar 1 van de tientallen kerkhoven in New Orleans.
Bij bosjes liggen ze hier begraven,meestal in een soort van gekocht familie/buurt graf. Samen met vrienden, familie of buren koop je een graf, (net als een woning of grond) waar je later begraven wordt.
In sommige graven liggen meer dan 100 mensen!
Het zijn kleine paleisjes, niet zoals bij ons.
New Orleans is n.l op swamp, ofwel moeras gebied gebouwd en je snapt wat er gebeurt als het even hard regent; dan drijft er van alles door de straten! De onderaardse rivieren zorgen ervoor dat alles weer boven komt drijven....moet je toch niet aan denken dat je zoiets/iemand weer tegen komt!
De kosten van een graf zijn dan ook gelijk aan een huis!
Na dit bezoek gaan we naar de duurdere betere wijken.
Iedereen probeert zijn huis zo hoog mogelijk te bouwen. Maarja, dat kost natuurlijk veel geld...
Dus, hoe rijker je bent, hoe beter je je kunt beschermen tegen overstromingen.
Prachtige huizen zien we van o.a Nicolas Cage.
vooral de balkon- cultuur is werkelijk prachtig!
Om 11 uur zijn we terug in het hotel en checken uit.
We rijden richting Baton Rouge, langs de Mississippi.
Een prachtige kronkelweg met afwisselend beeld. Langzaam zien we steeds meer plantage woningen . Veel zijn er verwoest tijdens de burgeroorlog (north and South) maar een enkeling is bewaard gebleven. We vinden de mooiste , de "Oak Alley plantation bij Vacherie (Louisiana)
Het is gebouwd in 1837 en prachtig!
Met zijn prachtige Eikenlaan(waar wonen wij ookal weer??? haha!) is dit landgoed een icoon geworden van heel Louisiana.
We boeken een rondleiding en zijn onder de indruk van alles wat we zien.
De plantagehouders (suikerriet en katoen) hadden veel slaven.
De woningen van de slaven zijn helaas verwoest.
inmiddels valt de regen met bakken uit de lucht! De temperatuur blijft hoog maar kletsnat lopen/rennen we terug naar de auto.
We rijden naar Natchez ( weer Mississippi) en checken in.
Doen even een paar boodschappen bij de Walmart en gaan lekker eten aan de oever van de Mississippi river....

• 22 Augustus 2009 - 11:21

Marion:

Wat maken sommige mensen een hoop ellende mee.
    Jullie gaan toch hoop ik ook van muziek genieten in New Orelans??Denk dat dat ook leuk is maar hoor dit graag van jullie, swing maar lekker daar. Hier gaat het ook goed.
    We hoeven niet te rennen voor regen.En in de Eikenlaan staat alles nog overeind, ha ha
    groeten

• 23 Augustus 2009 - 13:23

Joop Daamen:

Ha Zus,

Mooie reis tot dusver. Mocht het nog op de route liggen, is Lookout Mountain in Chattanooga (Tennessee) een aanrader. Heb hier ooit nog 's een grote gele knuffel voor toen nog "kleine" Tommie gekocht. Veel plezier, Broer.

• 23 Augustus 2009 - 13:38

Marion:

Leuk die foto's,hieralles goed, wij hebben net gewonnen met tennis, in Goirle. Leuk dorp moet je aan het einde van jullie reis maar eens bezoeken.
    verder geen nieuws groeten