Monument Valley - Reisverslag uit Tuba City, Verenigde Staten van Sinan, Lotte, Lyon, Karin Hest & Ural - WaarBenJij.nu Monument Valley - Reisverslag uit Tuba City, Verenigde Staten van Sinan, Lotte, Lyon, Karin Hest & Ural - WaarBenJij.nu

Monument Valley

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Sinan, Lotte, Lyon, Karin

19 Juli 2012 | Verenigde Staten, Tuba City

Vroeg op want het ontbijt is inbegrepen deze keer. Opnieuw lekker aan de wafels die je hier zelf moet maken met een wafelijzer. Om 10 uur rijden we richting het Four State Corner, vlakbij Cortez. Het is het punt waar de 4 staten aan elkaar grenzen, Utah, Colorado, Arizona en New Mexico.
Uiteraard is dit weer lekker commercieel uitgebuit, dit keer door de Navajo indianen in wiens reservaat dit punt ligt. (Met zijn 66.670 km2 het grootste indianenreservaat van de VS)
Hoewel dit reservaat anderhalf keer groter is dan Nederland wonen hier minder dan 150.000 Navajo Indianen op de onvruchtbare grond. De meesten wonen in mobile homes en ernaast staat soms een hogan, een klein achthoekig gebouwtje met houten balken en een aarden dak. De meeste indianen hebben geen vast werk maar verdienen geld door de verkoop van kunstnijverheid aan de toeristen. Navajo' s staan bekend om hun tapijten van wol en katoen en met turkoois ingelegde zilveren sieraden.
We maken een foto op de grote cirkel met Tom in New Mexico, Lot in Colorado, Lyon in Arizona en ik sta in Utah.
Raar maar waar.
Natuurlijk proberen de Navajo spulletjes te verkopen dus lopen we nog een rondje en gaan dan richting Monument Valley.
De weg is werkelijk prachtig, dwars door het reservaat. Het wordt steeds roder, de bergen groter en grilliger, prachtig!
Momument Valley is adembenemend..... nog nooit zoiets moois gezien.
In Monument Valley steken de rode rots zuilen als grote totempalen van 300 meter hoog uit boven het vlakke woestijnland. De rotsen zijn vaak gebruikt als decor in veel westerns.
Omdat het geen Nationaal Park is, zijn de wegen nog onverhard. De Navajo hebben overal kraampjes en een bezoekerscentrum. Voor 5 dollar per persoon mogen we het park in en volgen de onverharde rotsachtige stoffige weg. We maken prachtige foto's, kopen nog een mooie turkoois ketting van een mooie Indiaan en besluiten dan terug te gaan richting Tuba City, vlak bij de Grand Canyon waar onze volgende stop en hotel is. Inmiddels wordt het in de verte donkerder en al snel valt de regen met bakken uit de lucht. Heel apart, soms is het ineens droog, of waait er een zandstorm over de weg.
Eenmaal in Tuba City is het gelukkig weer droog. We eten in een lokaal Indiaans restaurant en plannen de route voor morgen.

• 20 Juli 2012 - 09:08

Geraldine:

Krijgen jullie niet het idee van een overdosis aan moois dat je te zien krijgt?
    Jullie gaan van de ene prachtige plek naar de andere en ik ga in gedachten met jullie mee. Zo herleef ik mijn rondreis in die omgeving. Wil graag nog uitgebreidere verhalen als we elkaar weer spreken Karin. En foto's natuurlijk.