Dag 5 - Savannah! - Reisverslag uit Kingsland, Verenigde Staten van Sinan, Lotte, Lyon, Karin Hest & Ural - WaarBenJij.nu Dag 5 - Savannah! - Reisverslag uit Kingsland, Verenigde Staten van Sinan, Lotte, Lyon, Karin Hest & Ural - WaarBenJij.nu

Dag 5 - Savannah!

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Sinan, Lotte, Lyon, Karin

25 Juli 2015 | Verenigde Staten, Kingsland

Zaterdag 25 juli
We staan vroeg op want vandaag staat de stad Savannah op het programma. Het ontbijt is inclusief en ook voor Amerikaanse begrippen erg goed. We kunnen kiezen uit verschillende soorten brood, gekookt en gebakken ei, worstjes, wafels die je zelf moet bakken, yoghurt en fruit. Niks mis mee dus! Wij pakken een bescheiden bordje, maar links en rechts van ons wordt er behoorlijk gegeten. Volle borden met alles door elkaar en vooral veel. Maarja, dit kan dus niet ongestraft gebeuren en dit is dus duidelijk zichtbaar ; overal zien we gigantische lijven! Bij volwassenen is het eigen keuze, maar ook de kinderen zijn “ huge “, erg sneu en zeker niet nodig als ouders beter na zouden denken.
We vertrekken richting het noorden naar de stad Savannah, ookwel de mooiste stad van Amerika genoemd. Dit dankt de stad vooral aan de weelderige parkeren en elegante huizen. Savannah werd in 1733 gesticht aan de rivier de Savannah. De stichter James Oglethorpe tekende het grondplan met tal van kleine pleinen die de indringers moesten afschrikken. De pleinen zijn nu kleine parken met beeldhouwwerken en fonteinen. In de stad ligt een van de fraaiste oude wijken in de VS. Er worden rondleidingen gegeven die dieper ingaan op het Afro-Amerikaanse erfgoed van de stad. De tot musea verbouwde oude huizen door de hele stad geven een duidelijk beeld van de geschiedenis van de stad. We besluiten om een on&off trolley tour te boeken met een guide/ chauffeur door de historische stad. Zoals gezegd, de chauffeur is ook gids en vertelt onderweg erg enthousiast en gedreven over de geschiedenis van de prachtige stad. Op 15 punten kun je uitstappen of opstappen. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit zo’n mooie Amerikaanse stad gezien. (en we hebben er al heel wat gezien) De parken zijn prachtig , de straatjes knus en de koloniale huizen komen zo uit de film. Geweldig….
Om de paar stops komt er een “karakter “ de bus in gesprongen die vervolgens met een zuidelijk accent informatie geeft over de stad. Dit had voor nu niet gehoeven maar de informatie is wel interessant. Zo zien we een dame als Scarlett O Hara en een “slaaf”. Het spreekt wel tot de verbeelding!
Onderweg stappen we geregeld uit, slenteren door de straatjes en over de prachtige pleinen. We eten een beetje en op de achtergrond klinkt een country zanger die op het plein staat te zingen. De zon schijnt en het is bloedheet. De temperatuur is continu rond de 35 graden ook als het bewolkt is.
Rond 5 uur rijden we terug naar ons hotel. 's Avonds gaan we terug naar het restaurant waar we gisteren ook heerlijk hebben gegeten. Opnieuw eten we zalig met een country band op de achtergrond. Ook de grote tv’s op de achtergrond kunnen we rodeo wedstrijden volgen.

• 27 Juli 2015 - 13:02

Marion:

wouw wat schrijf je leuk.
    ik reis met jullie mee.
    geniet maar lekker en in nederland gaat het goed.
    groeten marion