Death Valley - Reisverslag uit Bakersfield, Verenigde Staten van Sinan, Lotte, Lyon, Karin Hest & Ural - WaarBenJij.nu Death Valley - Reisverslag uit Bakersfield, Verenigde Staten van Sinan, Lotte, Lyon, Karin Hest & Ural - WaarBenJij.nu

Death Valley

Door: Lotte en Karin

Blijf op de hoogte en volg Sinan, Lotte, Lyon, Karin

08 Juli 2012 | Verenigde Staten, Bakersfield

6 juli 2012

Al vroeg wakker, om 4 uur om precies te zijn. Niet raar, het tijd verschil met Nederland is 9 uur. We besluiten op ons gemakje te douchen en vroeg te vertrekken. Het plan is om door Death Valley naar Bakersfield te rijden, een rit van 600 km. Om 8 uur vertrekken we uit het schreeuwerige Vegas. We ontbijten bij een typisch Amerikaans eettentje, Egg & I. egg works.
Zoals het woord al zegt, er staan honderden eiergerechten op de kaart. Na een stevig ontbijtje vertrekken we weer. Al snel rijden we in de zinderende hitte door de woestijn rond Vegas. Muziekje aan, hard meezingend in onze dikke SUV. Vooraf hebben we al uitgestippeld dat we vanaf het zuiden Death Valley in moeten rijden om het meeste te zien. Niet dat er veel keus is, er zijn maar een paar wegen waarvan de meeste doodlopend zijn omdat ze naar een interessant punt leiden.
Death Valley werd door de indianen "Tomesa" genoemd, "het land war de bodem in brand staat" . Een toepasselijke naam voor de plek met de hoogste gemiddelde temperatuur ter wereld.
Eenmaal in Death Valley wordt het steeds warmer, we zien de temperatuur al snel enorm oplopen. De eerste afslag gaat naar Dantes View. Tom heeft net het boek " Dantes Inferno" gelezen en wil graag naar dit punt. Het ligt 1650 meter boven zeeniveau en de naam is ook ontleend aan Dantes inferno. We rijden 20 mile en komen op een werkelijk prachtig uitkijkpunt over de vallei en de gekleurde golvende bergen.
Beneden liggen de zoutvlaktes van Badwater, het laagste punt van het westelijk halfrond. De luchttemperatuur kan oplopen tot 49º C en aangezien de bodemtemperatuur 50 % hoger ligt, is het echt mogelijk om op de grond een ei te bakken. Helaas hadden net geen ei bij ons… Het ligt op 85 meter onder zeeniveau en is een van de heetste plekken op aarde.
Het uitzicht is werkelijk prachtig. We rijden dezelfde weg terug en vervolgen richting Furnace Creek. De temperatuur blijft oplopen, het is inmiddels 47ºC. We wagen ons even uit de auto, heel even maar want de hitte is voor even leuk.... het lijkt een warme föhn.
Als we de afslag richting Bakerfield nemen verandert het landschap. We komen langs troosteloze plaatsjes en verbazen ons over het feit dat men hier überhaupt kan wonen zonder depressief te worden....
Na een paar uurtjes rijden komen we aan in Bakersfield.
In 2004 waren we hier ook maar dan met de camper. Het hotel wat we gisteren geboekt hebben blijkt prachtig. Alles is gesitueerd rond een prachtig zwembad met palmbomen. We besluiten dan maar meteen om nog een nacht extra te boeken, een dagje rust en relaxen is ook heerlijk!
Via de site boeken we een extra nacht, nog altijd stukken goedkoper dan rechtstreeks aan de balie! (raar maar waar)
' s avonds eten we bij een steakhouse, daarna toch maar weer een keer vroeg naar bed.....

• 08 Juli 2012 - 08:43

Geraldine:

Ik kon me jullie reactie helemaal voorstellen in Death Valley. Ik ben destijds ook maar heel even buiten geweest en daarna weer snel de bus in met de airco.
    Geniet ze!